Min utgångspunkt var att ha denna text som audio i min Glogster, men av nån
anledning blev det ett sånt brus i bakgrunden då jag talade så jag kunde inte
använda ljudfilen, och därför testade jag först att göra en presentation av det hela i Google Drive. Men jag kom slutligen ändå fram till att texten ändå passar i min blogg, så nu kommer min nödlösning så här. :-J Jag använde mig
av Glogsters egen audio-inbandning, men vet inte om det var där problemet satt
eftersom jag har haft problem med mic&ljud på min dator.
Jag deltog i de Virtuella dagarna i Helsingfors för en vecka
sen och fick ta del av en hel del intressanta presentationer. En av föreläsarna
var Patrik Hautanen från Socklot skola i Nykarleby. Det är en liten skola med
klasser från 1-6 och den utgör pilotskola vad gäller testning och ibruktagande
av IKT i undervisningen. De har jobbat mycket målmedvetet, med allt från att
utbilda sig själva, sina elever, föräldrar, men också beslutsfattarna i staden
som sitter på pengarna!
Här är en länk till Nykarleby stads pedagogiska IKT-strategi, vilken ge rmig en hel del idéer eftersom jag ska planera fortbildning för lärare med teamt IKT eller e-lärande.
Tänk dig en tonåring som sitter omgiven av sin bärbara
dator, sin mobil, sin pekplatta, spelkonsol etc. Hur mycket använder han/hon
pennan?
Pennan är död - eller tror du verkligen den kommer tillbaka? :-) Den frågan slängde Hautanen
ut och den fick mig faktist att tänka!
Jag jobbar som utbildningsplanerare, där jag fungerar som
handledare för ett flertal nätkurser i teologi. Problemet med dem är att de
funnits i 10 år och fungerat på mer eller mindre samma sätt hela tiden. Jag
skulle nu vilja uppgradera dem till 2.0, men eftersom jag inte själv är lärare
på dem så är det en stor utmaning att lyckas motivera lärarna. Lärarna är i huvudsak universitetslärare och
de kännetecknas inte av att vara föregångare då det gäller att ta nya
undervisningsmetoder i bruk...
Jag har även i höst involverats i lärarfortbildningen vid
vår enhet och tack vare denna utbildning har jag fått många uppslag och idéer
som jag kommer att försöka förverkliga. I lärarutbildningen har jag själv
möjlighet att påverka i större grad, så nu har jag målet inställt på Skola 2.0
och jag får se vad jag lär mig själv på vägen.... :-)
Det är alltid så frustrerande med tekniska problem! (det vet jag, som just gör på nytt instruktioner, som jag redan skrev igår, men som försvann). Det viktigaste är, att alla har gett tanke på, hur man kunde utnyttja verktygen så, att det är pedagogiskt bra, inte bara tekniskt utvecklad.
SvaraRadera- Irmeli