söndag 9 december 2012

Pennan är död - eller tror du verkligen att den kommer tillbaka?

Min utgångspunkt var att ha denna text som audio i min Glogster, men av nån anledning blev det ett sånt brus i bakgrunden då jag talade så jag kunde inte använda ljudfilen, och därför testade jag först att göra en presentation av det hela i Google Drive. Men jag kom slutligen ändå fram till att texten ändå passar i min blogg, så nu kommer min nödlösning så här. :-J Jag använde mig av Glogsters egen audio-inbandning, men vet inte om det var där problemet satt eftersom jag har haft problem med mic&ljud på min dator.

Jag deltog i de Virtuella dagarna i Helsingfors för en vecka sen och fick ta del av en hel del intressanta presentationer. En av föreläsarna var Patrik Hautanen från Socklot skola i Nykarleby. Det är en liten skola med klasser från 1-6 och den utgör pilotskola vad gäller testning och ibruktagande av IKT i undervisningen. De har jobbat mycket målmedvetet, med allt från att utbilda sig själva, sina elever, föräldrar, men också beslutsfattarna i staden som sitter på pengarna! 

Här är en länk till Nykarleby stads pedagogiska IKT-strategi, vilken ge rmig en hel del idéer eftersom jag ska planera fortbildning för lärare med teamt IKT eller e-lärande.

Tänk dig en tonåring som sitter omgiven av sin bärbara dator, sin mobil, sin pekplatta, spelkonsol etc. Hur mycket använder han/hon pennan?

Pennan är död - eller tror du verkligen den kommer tillbaka? :-) Den frågan slängde Hautanen ut och den fick mig faktist att tänka!

Jag jobbar som utbildningsplanerare, där jag fungerar som handledare för ett flertal nätkurser i teologi. Problemet med dem är att de funnits i 10 år och fungerat på mer eller mindre samma sätt hela tiden. Jag skulle nu vilja uppgradera dem till 2.0, men eftersom jag inte själv är lärare på dem så är det en stor utmaning att lyckas motivera lärarna.  Lärarna är i huvudsak universitetslärare och de kännetecknas inte av att vara föregångare då det gäller att ta nya undervisningsmetoder i bruk...

Jag har även i höst involverats i lärarfortbildningen vid vår enhet och tack vare denna utbildning har jag fått många uppslag och idéer som jag kommer att försöka förverkliga. I lärarutbildningen har jag själv möjlighet att påverka i större grad, så nu har jag målet inställt på Skola 2.0 och jag får se vad jag lär mig själv på vägen.... :-)

1 kommentar:

  1. Det är alltid så frustrerande med tekniska problem! (det vet jag, som just gör på nytt instruktioner, som jag redan skrev igår, men som försvann). Det viktigaste är, att alla har gett tanke på, hur man kunde utnyttja verktygen så, att det är pedagogiskt bra, inte bara tekniskt utvecklad.

    - Irmeli

    SvaraRadera