fredag 7 december 2012

Den tredje och nästsista kursdagen

Uops... då jag för en gångs skull var ute i god tid och skrev mina reflektioner ren samma dagg som närstudiedagen den 14.11, så glömmer jag förståss att publicera inlägget och hittar det här bland mina utkast.... :-o

 Reflektioner från närstudiedagen 14.11
Vi hade ett trevligt learning café där vi fick diskutera kring olika aspekter av SoMe verktyg. Det var en bra uppgift, där vi först fick välja ur det digra smörgåsbordet av SoMe-verktyg för att sen välja bort. Det är just förmågan att välja rätt verktyg av den uppsjö som finns, som gör att man simmar runt och rätt glömmer bort målet och de kriterier man hade från början.

Jag hade sett framemot eftermiddagen  då vi skulle få jobba i datorklass. Tyvärr blev den inte så givande i.om. att tekniken strulade och en plan 2 skulle ha varit nödvändig. Jag utnyttjade den döda tiden till att reflektera över dagen och fundera över hur man själv som lärare behöver förebereda sig på hur man gör när tekniken inte vill samarbeta.

1 kommentar:

  1. Uups,
    nånting som jag gärna ville glömma! Jag vet, att det inte är någon "excuse", men jag har märkt, att min förmåga att improvisera är mycket låg, när jag undervisar på svenska. Hela energin går liksom till språket, och hjärnan är så upptagen, att annat ryms inte .

    När jag nu tänker i efterhand, hade det räckt till att jag hade delat övningarna och redan flera månader tidigare också länkat till material på hur man använder Google-dokumenter. Jag skulle ha låtit er göra övningar och leta själv efter svar, och bara om det fanns något oklart, skulle jag ha kommit och hjälpt till. Nu tog jag för mycket tid till att försöka få nätproblemet klarat. Paradoxalt nog var det för att jag hade gjort förberedelser, som jag inte ville ge av! Jag hade nämligen använt flera timmar på att testa olika skärmdump program, efter att Carola hade sagt att hon gärna ville höra hur man kan göra instruktionsmaterial. Och då ville jag envist berätta om det, även när infran inte tillät.

    - Irmeli

    SvaraRadera