Visar inlägg med etikett Reflektioner. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Reflektioner. Visa alla inlägg

fredag 7 december 2012

Den tredje och nästsista kursdagen

Uops... då jag för en gångs skull var ute i god tid och skrev mina reflektioner ren samma dagg som närstudiedagen den 14.11, så glömmer jag förståss att publicera inlägget och hittar det här bland mina utkast.... :-o

 Reflektioner från närstudiedagen 14.11
Vi hade ett trevligt learning café där vi fick diskutera kring olika aspekter av SoMe verktyg. Det var en bra uppgift, där vi först fick välja ur det digra smörgåsbordet av SoMe-verktyg för att sen välja bort. Det är just förmågan att välja rätt verktyg av den uppsjö som finns, som gör att man simmar runt och rätt glömmer bort målet och de kriterier man hade från början.

Jag hade sett framemot eftermiddagen  då vi skulle få jobba i datorklass. Tyvärr blev den inte så givande i.om. att tekniken strulade och en plan 2 skulle ha varit nödvändig. Jag utnyttjade den döda tiden till att reflektera över dagen och fundera över hur man själv som lärare behöver förebereda sig på hur man gör när tekniken inte vill samarbeta.

fredag 2 november 2012

Reflektioner från andra kursdagen

Tiden flyger iväg och jag hänger inte alls med, känns det som.... Timningen med jobbmängden och utbildningen är långt ifrån välvald märker jag... Nå nya tag! :)

Andra kursdagen är redan avverkad och det var roligt att se alla igen och höra vad de sysslat med. Många verktyg presenterades i rask takt. Betoningen har varit rätt långt på det tekniska, men flera poängterade betydelsen av att det alltid behöver finnas en god pedagogisk idé bakom. Man använder ju inte verktyg för verktygens skull!
Det var även nyttigt att få jobba med ljud och bilder. Man har ju noga en tendens att plocka bilder från nätet utan lov egentligen, så det var verkligen aktuellt att lära sig att söka via rätta kanaler.